Geen pensioenregeling werkgever

Redactie Sparen.nlLaatst gewijzigd op

Mijn werkgever heeft geen pensioenregeling, wat nu?

Werkgevers in Nederland zijn niet verplicht hun werknemers een pensioenregeling aan te bieden, tenzij hiervoor collectieve afspraken gelden. In de praktijk blijkt echter dat ongeveer 80 procent van de werkgevers dit wel doet. Maar wat kun je doen als je tot de overige 20 procent behoort, en je werkgever dus geen pensioenregeling aanbiedt?

Werkgever betaald geen pensioen, wat nu?

Indien je werkgever geen pensioenregeling heeft, is het verstandig om zelf te sparen voor een aanvullend pensioen. Op die manier beschik je namelijk ook tijdens je pensioen over voldoende inkomen.

Je kunt op verschillende manier fiscaal vriendelijk sparen voor je pensioen. Via een bankspaarrekening of lijfrenteverzekering bouw je namelijk tot een bepaalde grens een bedrag op, zonder dat je hierover belasting betaalt. Bij beide vormen leg je periodiek of eenmalig een bepaald bedrag in op een geblokkeerde rekening, dat de bank of verzekeraar later in termijnen uitbetaalt. Hoeveel je belastingvrij mag storten, hangt af van je jaar- en reserveringsruimte.

Tip! Meer informatie over fiscaal voordelig sparen voor je pensioen lees je in het artikel 'Zelf pensioen opbouwen'.

Geen pensioen via werkgever – Overige manieren

Daarnaast zijn er tal van andere mogelijkheden om, zonder fiscaal voordeel, te sparen voor een aanvullend pensioen:

  • Sparen op een vrij opneembare spaarrekening of deposito.
  • Investeren in je woning. Door nu extra af te lossen op de hypotheek, houd je straks een groter bedrag over dat je eventueel kunt gebruiken als aanvullend pensioen.
  • Beleggen.

Let op: Op welke manier je ook spaart voor je pensioen, houd altijd rekening met de kosten en risico’s die hiermee gepaard gaan. Beleggen levert wellicht een hoger rendement op, maar kan ook voor een negatief rendement zorgen. Zeker als je dicht bij de pensioengerechtigde leeftijd komt, is het verstandig om minder risico te nemen met je pensioen.